Hvornår bliver bæredygtighed til greenwashing?
Hos ECOHouse afdækker vi problematikker vedrørende greenwashing på daglig basis
I praksis sker det ved at
Bæredygtighed
Ikke mere varm luft, tak – giv os meningsfuld handling
Det er efterhånden blevet meget populært at udarbejde eller tilslutte sig en code of conduct, der tager stilling til forhold som børnearbejde, arbejdsforhold, bæredygtighed og meget mere.
Intentionen er god, og det er også et vigtigt første skridt, men vi har igennem årene – for dette er ikke noget nyt – erfaret, at der er en række udfordringer, der skal adresseres praktisk for at det ikke bare skal blive ved de pæne ord.
Når ECOHouse arbejder med CSR og bæredygtighed, hjælper vi med at skrive politikker, men vi sikrer også, at der er knyttet handlinger og aktiviteter til. Politikkerne skal forankres i konkrete aktiviteter, der giver reel mening, og som kan måles på en eller anden måde. Desuden sikrer vi os, at der ikke er uløste eller uidentificerede problemer på andre områder, som kunne blive et problem senere - f.eks. i forbindelse med affaldshåndtering og genanvendelse
Greenwashing
Greenwashing er stærkt konkurrenceforvridende og bestemt ikke bæredygtigt.
Der er vist ingen, der er i tvivl om, at miljø og klima er kommet på alle tænkelige dagsordener. Det er svært at åbne sin mail-box uden at blive oversvømmet af fantastiske tilbud på bio-green-sustainable 100% genbrugte og genbrugelige produkter uden indhold af det nu forhadte plast. Det har ikke gjort det nemmere at være forbruger; det har bestemt heller ikke gjort det nemmere at være indkøber eller beslutningstager i B2B-verdenen.
Hvad skal man vælge, når man som potentiel kunde får tilbudt en 100% plantebaseret drikkeflaske uden plast eller en komposterbar kaffekop? Hvilke krav skal man stille som kunde eller indkøber? Og hvordan kan man vide, om et produkt opfylder de stillede krav?
Hos ECOHouse har vi set en stigende tendens til, at indkøbere og beslutningstagere hos vore kunder lader sig nøje med nogle relativt generelle krav.
2. Det er glimrende at beskæftige sig med børnearbejde og miljøforhold globalt. Men det må ikke betyde, at ingen interesserer sig for, om virksomhedens produkter er sikre, og om virksomheden overholder gældende lovgivning i forhold til eksempelvis produkttestning og produktdokumentation. Vi ser desværre en del eksempler på, at virksomheder har smukke politiker på gode områder, men sætter CE-mærker på deres produkter uden nogen som helst form for sikkerhed for, at det nu også er i orden.
3. Sidst, men ikke mindst: Når en virksomhed stiller krav til sine leverandører om, at de også overholder virksomhedens code of conduct, skal man overveje, om alle dele af en code of conduct er lige relevante i alle situationer, og om der ikke var andre krav, der var mere relevante.