Kvalitet

En certificering koster en del – dog mindre end mange tror. De penge skal gerne tjenes ind igen – enten ved øget indtjening eller ved reduktion af unødige omkostninger . For mange virksomheder er det obligatorisk at have en eller anden form for kvalitetscertificering på grund af lovkrav til deres aktiviteter eller produkter.

Men selv om man er tvunget til det, er der ingen, der siger, at man ikke må få noget fornuftigt ud af. Det er der, vi starter – uanset om det skal ende med en certificering eller “bare” med kvalitetsforbedringer.

Vi tager udgangspunkt i grundtanken i LEAN, som egentlig bare er sund fornuft. Det handler om at finde ud af, hvor virksomheden burger unødige ressourcer, udfører den samme opgave flere gange, springer over eller overser vigtige ting, ikke får planlagt eller koordineret, har flaskehalse eller bøvlede arbejdsgange. Så handler det om at kigge på kunderne og markedet: Får kunderne det, de har brug for, til den rigtige pris? Holder virksomheden, hvad den lover? Og er den parat til morgendagens krav?

Kvalitet handler altså ikke alene om tekniske procedure. Det handler om at skabe effektivitet, trivsel, arbejdsglæde og vækst.